Вартість газу для українців може зрости ще на 30%

Через відсутність підготовки до ринку, уряду доведеться продовжити дію постанови №758, яка регулює особливий механізм поставок газу. Конкурентного ринку в цьому сегменті не буде, як мінімум, ще рік.

Дія постанови Кабміну №758, яким відкладалося імплементація деяких норм закону "Про ринок газу", закінчується 31 березня 2017 року.

В першу чергу, громадяни знають цю постанову через підвищення цін на газ. Нею було встановлено формула розрахунку ціни на газ для населення і встановлена ​​його гранична вартість для цієї категорії споживачів - 6 879 грн за тисячу кубічних метрів.

Також важливо, що цим документом на збутові підприємства облгазів були покладені так звані спеціальні зобов'язання по забезпеченню населення газом. В Європі такий механізм відомий, як PSO (Public Service Obligation). Це зобов'язання, покладені на організації для забезпечення послуг, які є значущими для широкого кола споживачів (service of general interest). У їх число можуть входити поштові, енергетичні, соціальні послуги банку.

По суті, своєю постановою Кабмін вивів поставки газу населенню з-під дії газового закону. Передбачалося, що постанова буде діяти до кінця опалювального періоду 2016-2017. За цей час уряд розробить нормативну базу і підготує усіх учасників процесу до впровадження ринку.

1 квітня 2017 тимчасовий порядок поставки газу населенню, задіяний 758-ю постановою, закінчується. Це буде означати або повноцінний ринок газу, або колапс в забезпеченні населення ресурсом. Справа в тому, що за минулі місяці уряд так і не усунуло ряд ключових проблем, які заважають вільну торгівлю паливом.

Субсидії вбивають ринок

Найбільша проблема для побудови ринку - наявність субсидій. За інформацією міністра соцполітики Андрія Реви, в опалювальний сезон 2016-2017 субсидіями скористаються 9 млн з 15 млн домогосподарств, або 60% всіх побутових споживачів. У РГК Дмитра Фірташа схему відшкодування субсидій описують так: постачальник, продавши газу субсідіанту, розплачується з НАК "Нафтогаз" за паливо так званими протоколами. По суті - борговими розписками. "Нафтогаз" розплачується цими протоколами з УГД за куплений газ. УГД передає протоколи до держбюджету в рахунок рентної плати за видобутий ресурс. Лише з бюджету платежі йдуть живими грошима на обласні адміністрації, які відшкодовують постачальнику газу його маржу. Повне коло взаєморозрахунків займає кілька місяців.

У цій ситуації жодна приватна компанія не вийде на ринок газу для населення. Вирішити проблему можна за допомогою монетизації субсидій - коли субсідіант отримує живі гроші на спецрахунок, а потім перераховує їх постачальнику. Однак в Мінсоцполітики заявили, що тільки на відкриття декількох мільйонів рахунків піде не менше, ніж півроку. Глава НАК "Нафтогаз" Андрій Коболєв, відповідаючи на питання кореспондента БЦ в кінці грудня, назвав монетизацію субсидій вирішальним фактором для запуску ринку.

"Я не бачу проблеми в тому, що з квітня перестане діяти постанова №758", - говорить Коболєв.

Ринкова ціна газу перевищила граничний тариф для населення

Постановою №758 було затверджено формула розрахунку ціни газу для населення. Вона прив'язана до газового хабу в Німеччині - NetConnect Germany (NCG). Кабмін взяв спотову (одномоментну) ринкову ціну і своїм рішенням встановив її для всіх побутових споживачів на тривалий період. Однак за минулий рік значно змінилася не тільки ціна на німецькому хабі, а й обмінний курс гривні до долара. Зараз ринкова ціна поставки газу споживачеві становить близько 9 тис. Грн за тисячу кубометрів, а не 6,9 тис грн, встановлених Кабміном. Вона включає вартість газу на хабі NCG і його транспортування від хаба до українського кордону. Ці показники прив'язані до валютного курсу. Також в ціну закладена транспортування газу магістральними газопроводами, що належать УТГ, транспортування регіональними газопроводами облгазів і фіксована маржа постачальника.

Іншими словами, після втрати чинності 758-ї постанови, Кабміну доведеться пояснити населенню, чому ціна газу зросте ще на 30%.

"Це остання зміна ціни на газ в історії нашої держави", - говорив прем'єр Володимир Гройсман, коментуючи прийняття змін до постанови №758 в квітні 2016 року.

Відсутній контроль над постачальником

Якщо уряд не підготує до квітня механізмів контролю над незалежними постачальниками, ринок можуть заполонити аферисти. Теоретично будь-який шахрай може укласти договір з групою споживачів (багатоквартирний будинок, село, дачний кооператив і т.д.), зібрати з них плату за газ, не заплатити за ресурс джерела газу і довести до банкрутства своє підприємство. Найбільше такого сценарію побоюється РГК, котра управляє здебільшого облгазів. У разі таких афер облгази повинні будуть взяти збитки від постачання газу на себе, або виставити повторний рахунок споживачам. Це зіпсує і так низький імідж компанії, що управляє Фірташа.

Майже до кінця 2016 року надлишкові механізми контролю діяли на ринку для промислових споживачів. Кожен трейдер повинен був мати страховий запас газу в розмірі 50% від місячного законтрактованого обсягу газу і внести фінансове забезпечення в розмірі 50% від місячної вартості контрактів. Восени 2016 року розмір страхового запасу був знижений до 10%, а финобеспечения - до 20%. У компанії Фірташа вважають, що цих механізмів для контролю над постачальником газу населенню мало. Всі інші учасники процесу сходяться на тому, що це другорядна проблема, яку легко вирішити.

"Укргазвидобування" у вільному плаванні

До вступу в силу закону "Про ринок газу" в жовтні 2015 року, поставки палива регулювалися законом "Про основи функціонування ринку газу". У старому законі містилася норма про те, що весь газ, видобутий державними компаніями, повинен йти на потреби населення. Тепер її немає. Зараз лише постанову №758 зобов'язує УГД продавати весь виття ресурс для потреб населення. Зі скасуванням постанови УГД, теоретично, зможе продавати газ будь-якому трейдеру незалежно від кінцевого споживача. В такому випадку, самої компанії і трейдерам вигідно буде використовувати ресурс для більш обов'язкових платників - великих підприємств. Тут зіграє те, що витрати на адміністрацію поставок населенню більше, ніж витрати на адміністрацію одного великого контракту. Але, уряд не може допустити великого стрибка цін на газ для побутових споживачів за рахунок збільшення маржі постачальника. Вирішувати цю проблему доведеться, вводячи нові нормативні акти на рівні уряду.

"Укртрансгаз" без програмного забезпечення

Основними умовами для створення ринку та інтеграції української системи газопостачання в європейську, є наявність програмного комплексу оператора ГТС. Така програма дозволить УТГ вести облік всіх поставок газу в режимі синхронізації з європейськими операторами. Тендер на закупівлю такої програми був оголошений УТГ в грудні 2016 року. У січні перемогла угорська софтверна компанія IP Systems Ltd, яка розробила подібну систему для угорського газового оператора. Вартість продукту - 70 млн грн. Однак договір ще не підписаний. Лише після впровадження програми, в Україні зможе заробити балансуючий ринок газу, подібний до європейського. Для населення програма важлива тим, що лише з її допомогою УТГ зможе щодня зводити баланс газу. Це означає - бачити споживання: загальне по країні, по будь-якої категорії споживачів, по кожному облгазу і газорозподільної станції.

Ще на початку 2016 року кожному споживачеві (в тому числі і побутовим) був привласнений так званий код EIC (Energy Identification Code) - наскрізний ідентифікатор для газових систем Євросоюзу. Впровадження програми оператора і створення бази споживачів - обов'язкова умова для встановлення ринкового механізму в поставках газу побутовим споживачам.

Дуже малоймовірно, що до наступного опалювального сезону 2017-2018 Кабмін усуне всі проблеми, що заважають запуску ринку для населення. Тепер найбільш прогнозований крок уряду - продовження дії постанови №758 ще на рік. Це означає, що конкуренції в поставках газу населенню не буде. А реформа газовго ринку відкладається на невизначений термін.

Автор
(0 оцінок)
Актуальність
(0 оцінок)
Викладення
(0 оцінок)
250 переглядів у липні
Я рекомендую
Ніхто ще не рекомендував

Відгуки та коментарі

Написати відгук
Написати коментар

Відгук - це думка або оцінка людей, які бажають передати досвід або враження іншим користувачам нашого сайту з обов'язковою аргументацією залишеного відгука. Ваш відгук допоможе багатьом прийняти правильне рішення Коментарі призначені для спілкування та обговорення, а також для роз'яснення питань, що цікавлять

Не дозволяється: використання ненормативної лексики, погроз або образ; безпосереднє порівняння з іншими конкуруючими компаніями; безпідставні заяви, що ображають діяльність компанії і / або її послуги; розміщення посилань на сторонні інтернет-ресурси; реклама та самореклама.

Введіть email:
Ваш e-mail не відображатиметься на сайті
або Авторизуйтесь , для написання відгуку
Автор
0/12
Актуальність
0/12
Викладення
0/12
Відгук:
Завантажити фото:
Вибрати

Коментарі призначені для обговорення, обговорення, вияснення цікавих питань