Пішоходи, які опинилися винуватцями ДТП, тепер зобов'язані відповідати матеріально за свої дії – таке рішення виніс днями Верховний Суд України (ВСУ).
Юристи кажуть, що така відповідальність була прописана в Цивільному кодексі (ГК), але на практиці суди її майже не застосовували, а ухвалені рішення скасовував вищестоящий суд. Тепер судді при розгляді таких справ зобов'язані враховувати рішення ВСУ.
На думку правознавців, це обіцяє революцію в судах і на дорогах, головним підсумком якої може стати зниження кількості ДТП з вини пішоходів. Останні стануть обережнішими при переході вулиці, адже можна втратити не тільки здоров'я, а й гроші, пише сайт "Сьогодні".
Що вирішив Верховний Суд
Згідно з даними з Єдиного реєстру судових рішень, пішохід раптово вибіг в недозволеному місціпоблизу перехрестя на проїжджу частину, коли на світлофорі був зелений сигнал для водіїв, що дозволяв їм рух. Внаслідок пішохід отримав тілесні ушкодження, а автомобіль (позашляховик Toyota Land Сruiser) – механічні пошкодження.
Суд встановив, що водій їхав із дозволеною швидкістю руху і не мав технічної можливості уникнути наїзду. У підсумку витрати на ремонт автомобіля склали понад 100 тис. грн, які суд першої інстанції постановив стягнути з пішохода. Розгляд апеляційної та касаційної скарг останнього тривав майже чотири роки і закінчився на користь водія.
За словами юриста Вадима Володарського, таке рішення ВСУ є безпрецедентним, адже зазвичай суд вищої інстанції ставав на бік пішохода.
Юрист Володимир Столітній доповнив, що пішоходи є таким же повноправним учасниками дорожнього руху, як і водії автотранспорту, велосипедисти і т. ін. І згідно з Правилами дорожнього руху (ПДР), мають не тільки права, але й обов'язки.
"Пункт 4.10 ПДР говорить, що перед виходом на проїжджу частину пішоходи повинні впевнитись у відсутності транспорту, що наближається. Пункт 4.13 ПДР прямо забороняє пішоходам виходити на дорогу, не переконавшись у відсутності небезпеки для себе та інших учасників руху; раптово виходити чи вибігати на пішохідний перехід; допускати самостійний, без нагляду дорослих, вихід дітей дошкільного віку на проїзну частину", – перерахував Столітній.
На жаль, чимало пішоходів вимоги правил ігнорують і стають винуватцями ДТП, при цьому гинуть або отримують травми. За даними патрульної поліції, за 10 місяців 2019 року в Україні з вини пішоходів сталося 579 ДТП з потерпілими (2,7% від усієї кількості ДТП з постраждалими), загинуло 83 людини (3% від усієї кількості загиблих в ДТП), травмовано 533 людини (2% від усієї кількості загиблих в ДТП). Цих жертв можна було б уникнути за умови дотримання пішоходами правил дорожнього руху.
Але, за словами інспекторів патрульної поліції, в рази більше випадків, коли пішохід, який раптово вибіг на дорогу, не постраждав, але водій, уникаючи наїзду на нього, врізався в інший автомобіль, стовп, огорожу і т. ін. У цьому випадку довести провину пішохода дуже складно, а стягнути з нього відшкодування матеріальних збитків було нереально. Тепер ситуація може змінитися.
Позов можна подати навіть до загиблого пішохода
Юристи кажуть, що Верховним Судом сформульовані правові підстави матеріальної відповідальності пішохода в разі ДТП з його вини.
У свою чергу Столітній вважає, що пішоходів, винних у ДТП, через суд змусити платити за пошкоджений автомобіль, як і раніше непросто. Для цього потрібна "залізна" доказова база, найкраще, якщо це буде відеозапис з авторегістратора в машиніабо з встановленої на стовпі або будівлі відеокамери. Допоможуть і експертизи, але вони можуть тривати роками і обійдуться недешево.
"Головна користь від рішення ВСУ – зниження в перспективі кількості ДТП з вини пішоходів. Перш за все рішенням суду скористаються страхові компанії, які сплачують страхові відшкодування за КАСКО. Але чимало водіїв не мають поліса КАСКО, і якщо вони дізнаються зі ЗМІ та "сарафанного радіо", що є реальна можливість відсудити гроші у пішохода на ремонт автомобіля, то почнуть подавати і вигравати позови, особливо якщо шкода велика. Інформація про те, що, потрапивши під колеса, можна ще й заплатити за ремонт автомобіля, який наїхав на вас, пошириться швидко, змусить багатьох необережних пішоходів замислитися і, в результаті, – врятувати своє життя і здоров'я", – упевнений експерт.
До речі, юристи зазначили, що матеріальні збитки можна стягнути не тільки з живого потерпілого пішохода, а й з загиблого – вірніше, з його спадкоємців, але не більше, ніж в розмірі отриманої спадщини. Не станемо обговорювати моральну сторону подачі "позову до небіжчика", але, можливо, цей факт послужить для живих пішоходів додатковим стимулом "подивитися ліворуч, потім направо", перш ніж переходити вулицю.